woensdag 24 augustus 2016

ZOETE AARDAPPELFRIET

Deze zoete aardappelfriet maak je in een handomdraai. De oven doet het werk voor je!






Ingrediënten (2 pers.)
600 gram zoete aardappel
grof zeezout
2 à 3 eetlepels olijfolie


Bereidingswijze
Schil de aardappel en snijd in repen van 1 cm bij 1 cm. Was goed en blancheer eventueel.

Meng de frieten met wat olijfolie tot elke friet een beetje is aangemaakt.

Spreid de frieten uit over een bakplaat. Zorg dat de frieten elkaar niet overlappen. Zo kunnen ze het beste bakken.

Zet in de oven voor 30 à 35 minuten. Keer halverwege de baktijd en bestrooi de friet na het bakken met grof zeezout.


Tips
Stap twee is ook het moment om extra specerijen toe te voegen als je dat lekker vind. Probeer bijvoorbeeld eens paprikapoeder en gemalen komijn (1 theelepel van elk).

Je zou de frieten bakken zonder van te voren te koken. Maar, ik vind zelf dat je het beste resultaat krijgt door ze tot eventjes kort te koken vooraf. Ze worden net wat krokanter van buiten en zachter van binnen.

8 opmerkingen:

  1. Heerlijk, vooral als je de friet lekker grof snijdt en dan met zeezout hmm..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar! Als de frietjes wel ongeveer dezelfde grootte hebben, zijn ze ook gelijk klaar.

      Verwijderen
  2. Ik gooi ze altijd gelijk de oven in, maar ben benieuwd hoe ze smaken als ik ze eerst even blancheer, dankje voor de tip! Ik ben zo dol op zoete aardappelfrietjes :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net zoals het recept met de garnalen risotto lijkt me dit ook erg lekker. Zoete aardappels blijf ik een aparte smaak vinden, maar laten we kijken wat we hiermee kunnen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede tip om ze van te voren eventjes te koken! IK heb ze al meerdere keren geprobeerd te maken, maar bij mij blijven ze toch vaak wel die rauwe aardappel structuur houden. Dus ik ga zeker eens proberen om ze van te voren even kort te koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit wil ik al een hele tijd proberen te maken. Ik heb het recept iedergeval opgeslagen op de laptop :)

    BeantwoordenVerwijderen